كيف ادلع زوجتي

كيف ادلع زوجتي

شعور جميل أن يكون لك صديق وحبيب في حياتك ، تتبادل معه الأخبار والأوجاع والضحكات ، أشعر أنني قبل معرفتي بـساره لم أكن موجودا في هذه الحياه ، أشعر معها وكأنني طفل صغير يعود سريعاً في نهاية يومه ليقص على أمه كل ما حدث له في يومه .. أحب ردودها التلقائية وضحكاتها البريئة وخوفها الطفولي عندما يرتفع صوتي في عصبية ، ولا أطيق غضبها مني وأبادر دوما بمصالحتها ، كم أحب وجودك معي يا ساره . ياااااه ده أنا تقريبا مانمتش خالص وحاسس بصداع رهيب وعندي شغل بعد نص ساعة ، آدي اللي خدناه من الخطوبة ، ما أنا كنت حر نفسي وأخر رواقه ، كل القلق ده ولسه قراءة فاتحة ، أمال لما أخلف 5 ولا 6 عيال ح اعمل إيه ؟ أكيد حاكون مت من زمان . اهلا اهلا باشمهندس عمر ….عندك حق تخبى عننا المدام …ما شاء الله زى القمر .. يعني انت من انصار اني اكمل ؟؟ تمام .. معلش انا اسف على التاخير بس مكانش بايدي ..

البيه طول النهار نايم وطول الليل صاحى مش فاهمة ليه ؟!! بجد بأبقى خلاص حأرمى نفسى من البلكونة علشان ينام وبرضه مفيش فايدة … بس بصراحة المرة دى فيه نقوط كتير ليحيى …

    كيف ادلع زوجتي

  • ولا مجال للخطأ او التهاون لأنهم يطبقون فى العمل نظام الأفضلية فقط ولو تهاون أحد لا مكان له ويستبدل بمهندس غيره فى يومين على الأكثر ……
  • غيرت مكان الصالون ونقلته مكان الانتريه ليكون بجوار البلكونة بجوار الهواء الطلق ..مش مهم الضيف يتهووا المهم احنا ….
  • فقلت فى سرى هو كل الناس بتسأل على البيبى وانا اتحرق ؟ ولم أستطع الرد ودخلت البيت وارتميت على أقرب كرسى وجاء أبى واحتضننى وهو يقرأ على رأسى آيات من القرآن ويهدهدنى كالطفلة الصغيرة …..اه لو يعامل كل رجل زوجته كأنها ابنته لعاشت النساء فى الجنة !!
  • مش عارفة أعمل ايه حييجى لى انهيار عصبى من قلة النوم وبقيت بأتخيل حاجات ماشية على الحيطة وناس بتكلمنى وأنا بأرد ردود غريبة ….هو ليه كل المواليد بيحبوا يسهروا بالليل ؟ ولو تكرم على ونام بيكون لنصف ساعة ومش عارفة ايه اللى بيحصل ويقوم يعبر عن استيائه اننا جبناه الدنيا الوحشة دى ……
  • ووجهي لم أره بهذا الصفاء من قبل خلاص بقيت عروسة ؟؟ يا رب أعجب عمر وكل الناس ..
  • كادت الدموع تطفر من عينى ساره و هى تعتذر للسيده و تطلب منها ابقاء مكان يحيى محجوزا لمدة يومين لا غير ، و هى تجرى لتلحق بعمر الذى انصرف غاضبا.

وبعدها جيبي هديتك واعطيه لو قدرتي توفيريها لا ترتكبي خطاء ثاني ،،اذا ماقدرتي تجيبيها بلاش منها… لذلك اصر على تصوير بداية هذا الفصل ، لتبقى ليحى دليلا على جمال الذكريات و براءتها . و كانت قد بدات التدريب فى المدرسه بالفعل ، حيث وفرت تلك المدرسه دوره تدريبيه للمدرسات الجدد ، قبل بداية العام الدراسى ، و احست ساره انها اختصرت خطوات كثيره ، و تعلمت اشياء لم تكن تحلم بها خلال تلك الدوره . كانت وسائل الايضاح عباره عن لوح وبرى يثبت عليه كروت ملونه ليتعلم منها الاطفال الكلمات و الحروف .

كيف ادلع زوجتي

ووجدت الأبحاث فوائد أخرى مباشرة لهذا الاندماج الحميم، مثل الحفاظ على اعتدال ضغط الدم لدى الأم الحامل، وتقليل فرص حدوث متلازمة تسمم الحمل التي يرتفع فيها ضغط الدم بشكل مرضي، قد يسبب ضررًا في الاجهزة الحيوية كالكلى. وأيضًا يساعد انتظام العلاقة الأم في تنظيم ساعات النوم، والنوم بشكل أعمق، حيث يقلل حركة الجنين نسبيًا، والتي قد تسبب زيادتها الأرق في الفترة الأخيرة في الحمل. كذلك تزداد إفراز هرمون الأوكسيتوسين أثناء ذروة الجماع، وهو يساهم في تقليل الشعور بالإجهاد، وفي زيادة القدرة على تحمل الألم، وفي تحسين كفاءة العضلات والأربطة.

لا طبعا ايه زهقنا ديه …..مااعتقدش حد زهق خااااااااالص لانها بجد حلوة اوى اوى اوى اوى …… على العموم انا هاحط اول جزء دلوقتي و لو عجبتكم هبقى انزل الباقي كل فترة بانتظام … شخصية آية تزداد تألقا كل يوم …أصبحت محط انتباه الجميع فى أسابيع قليلة بموهبتها وشخصيتها الجذابة فى الحديث حتى ما تكاد تتحدث حتى تستحوذ على عقل محدثها من ثقافتها وادراكها للعديد من جوانب الحياة … الشركة الأجنبية الجديدة شغلها من نار مفيش دقيقة دلع ولا رغى فى التليفون ولا شرب شاى وسندويتشين فول !!

    كيف ادلع زوجتي

  • في الغالبية العظمى من تجارب الحمل الخالية من مضاعفات طبية معينة(الإجهاض المزمن – تاريخ سابق بالولادة المبكرة قبل الأوان – المشيمة قريبة من عنق الرحم أو عليه … إلخ)، لا يكون انتظام العلاقة الحميمة بين الزوجيْن أثناء الحمل ممارسة آمنة فحسب، بل مطلوبة، وتحقق فوائد جمة لكليهما.
  • انا سعيدة جدا بيحيى وأشعر انه أعطى حياتى طعما جديدا وأستعجب كيف كنت أعيش بدونه لكن فى نفس الوقت أشعر بشعور رهيب من الحزن والاكتئاب والرغبة الدائمة فى البكاء لأقل الأسباب وأحيانا بدون أسباب ……
  • فكونى حريصه دائما على ذلك ومن الممكن ايضا ان تتلفظى بالفاظ لايصح ان تقوليها إلا امامه فأن ذلك يثير من رغبته الجنسية.
  • اتصلت بصديقتي المقربة وأخبرتها، فضحكت ودعت لي بالتوفيق وأكدت عليّ أن أصلي صلاة الاستخارة, ففعلت بمجرد أن أنهيت مكالمتي معها.
  • وفجأة شعرت بضربة ألم حادة تشمل جسدى كله وتتركز فى منطقة الرحم وكاد توازنى أن يختل من شدة الألم المفاجىء واستمر دقائق مرت على كساعات ثم اختفى تدريجيا وأنا لا أكاد أستطيع التنفس من شدة الألم حتى بعد ذهابه ….

ياربى كان مالى انا ومال الجواز وشغل الحموات ده !! ياربى ساعتين من لوى البوز من حماتى المصونة وتبريرات طويلة عريضة من سارة ومنى حتى مليت فى الاخر أمال لو كنا قتلنا قتيل كانت ماما وحماتى عملوا فينا ايه ؟ بجد كنت مفروس من حماتى وسارة عمالة تراضيها وتصالحها وكنت ح اعمل مشكلة بس قلت ياواد مش من اولها كده اعقل ربنا يهديك … يارب الواحد يفضل محتفظ بأعصابه على طول وما يعملش مصايب … هذا منزلي أنا وليس أي احد ، ولو تركت نفسي خائفة من تعليقات كل الناس لن أتزوج الا بعد أن ابلغ من العمر أرذله !! وبرضه لن أرضي أحد ، قارنت بين مجلة نسائية قديمة اشتريتها من سور الأزبكيه ، يرجع تاريخها لأواخر الستينات زمن تحقيق الأحلام وبين مجلة حديثة نسائية برضه ..

    كيف ادلع زوجتي

  • أصبحت لا أخجل من وجود رجل في حياتي ..
  • ومجرد فهم ألمها والقول أنك تشعر بها وأنك موجود من أجلها هو خطوة أولى جيدة، لا تقل إنها ليست مشكلة كبيرة، لأنها بالنسبة لهن مشكلة كبيرة فعلا، وكشريك وزوج محب يجب أن تحاول تقديم بعض المساعدة والدعم.
  • والعروسة تجيب شوية رفايع وتقول إنها جهّزت ؟..
  • عندما أصل لهذه النقطة أكاد أبكى مثل الأطفال وأترك كل العمل وأنزوى وحدى …..ولكن ملاكى الحارس تأتينى لتمسح عنى كل الاكتئاب واليأس وتبث فى روح جديدة خلاقة تجعلنى أعمل من جديد …
  • كيف نشعر أنا وهي أن لنا مملكتنا المستقلة وعشّنا الدافيء ، لكن الشقق الإيجار الجديد إيجارها نااااااااااار ، والتمليك طبعاً من عاشر المستحيلات ، ربنا يستر ونلاقى شقة إيجارها معقول وتكون مناسبه ، الحمد لله إن ساره ما وافقتش على ترك الشغل ، كان زماننا كل أول شهر وافقين على باب الحسين أو السيده ، طبعا مفهوم بنعمل إيه .
  • عالعموم السلسلة الجديدة اسمها ” يوميات زوج سعيد جدا” وملهاش علاقة بسارة وعمر ..

أنا بجد دلعتها كتير وممكن تظن إنها متحكمة فيّ بهذا الأسلوب أو إن شخصيتي ضعيفة ، لا أنا مش حاسأل عليها المرة دي مع إني حاتجنن وأسمع صوتها .. بس هيّ لازم تسمع كلامي وتطيعني بلا نقاش !! رد فعل ساره غريب جداً يا ترى هي مش عاوزه تشوفني فعلاً علشان كده اتخضت ؟ ممكن تكون حست إنها اتسرعت في الخطوبة مثلاً ، طب إيه المطب ده ؟ دي هي واحشاني فعلاً حايبقى شكلي إيه لو قابلتني ببرود ؟ بس هي كانت طول المكالمة سعيدة ، أوِوف .. البنات دي عاوزه خريطة علشان الواحد يفهمهم ..

    كيف ادلع زوجتي

  • امسك نفسك شوية يا سي عمر ما تكسفناش .
  • ولكني لم أكن أريد العيش في بيت والدي, وكان رد أمي أن أمامي الحل في أخذ شقة إيجار جديد.
  • بس تاثير البيئه ع الاطفال ؟ يمكن ساره عندها حق فى دى .

بجد آسف ، ساره لا ترد عليّ ، وتتظاهر بالتشاغل مع صديقاتها اللاتي أدركن الموقف وتجمعن حولها يضحكون كي يخففوا عنها الإحراج ، لازم أبطل العصبية والتهور .. أصبح لي شريك في حياتي الآن قد لا يتقبل كل تصرفاتي ، خلاص يا ساره أنا أسف بقى . منذ شهر أخبرتني أمي عن صديقة معها في العمل عندها فتاة جميلة تصغرني بثلاثة أعوام, وهي تعمل في إحدى الشركات.

كيف ادلع زوجتي

مر على أجمل اسبوع فى حياتى كله فسح وخروج وسهر وحب فى حب …مش عاوزة ابعد عن عمر ولا ثانية …. إنها جميلة ويبدو أنها طيبة، ولكن هل يمكن أن يكون بها عيوب خفية لا أستطيع تحملها؟ كنت سأجعل أبي يتصل اليوم بأهلها لتحديد موعد قراءة الفاتحة ولكني أحتاج أن أعرفها أكثر, ربما تكون بخيلة أو… لا يبدو أنها قد تنطق يوما بكلمة سيئة.. أصابني الصداع من كثرة التفكير وشعرت بأن أذنيّ قد سخنتا بشدة.. في الغالبية العظمى من تجارب الحمل الخالية من مضاعفات طبية معينة(الإجهاض المزمن – تاريخ سابق بالولادة المبكرة قبل الأوان – المشيمة قريبة من عنق الرحم أو عليه … إلخ)، لا يكون انتظام العلاقة الحميمة بين الزوجيْن أثناء الحمل ممارسة آمنة فحسب، بل مطلوبة، وتحقق فوائد جمة لكليهما. الفائدة الأولى المتعلقة بموضوعنا، أنها تشعر الزوجة أنها لم تفقد الكثير من جاذبيتها لدى زوجها، مما يحسن كثيرًا من حالتها النفسية، ويشعر بالكثير من الرضا عن النفس.

    كيف ادلع زوجتي

  • الحمد لله السفر كان موفق و ادمت خلاص في الكلية ..
  • وكده كده اليوميات مستنياكي لما ترجعي بالسلامة عشان تقريها ..
  • ياربى ساعتين من لوى البوز من حماتى المصونة وتبريرات طويلة عريضة من سارة ومنى حتى مليت فى الاخر أمال لو كنا قتلنا قتيل كانت ماما وحماتى عملوا فينا ايه ؟ بجد كنت مفروس من حماتى وسارة عمالة تراضيها وتصالحها وكنت ح اعمل مشكلة بس قلت ياواد مش من اولها كده اعقل ربنا يهديك …
  • بس كل صديقاتي قالوا لي أتقلي واعملي فيها الراسية العاقلة ..