كيف تبدأ محادثة مع الكراش

كيف تبدأ محادثة مع الكراش

كتير من الناس مبيحبوش فكرة انهم يجهزوا ميزانية، لأن الموضوع بالنسبة لهم بيكون ممل ومعقد، ومحتاج انك تحدد مصاريفك خلال الشهر هتكون في ايه، وجمع وطرح، وده اللي بيخلي ناس كتير تفضل انهم ميعملوش ده. ولكن، عن تجربة، انك تجهز حتى لو ميزانية بسيطة، ده هيساعدك في إنك متفلسش آخر الشهر. الناس مختلفين كل واحد ليه أفكاره وآراءه اللي أكيد مختلفة عن بعضها، وطبيعي إنك تلاقي إن الناس بتعمل حاجات انت مش متفق معاها، لأن القيم اللي انت مؤمن بيها ممكن تكون مختلفة عن قيم حد تاني.

    كيف تبدأ محادثة مع الكراش

  • عشان ببساطة احنا عايشين في البزرميط 🙂 وعشان نعرف نتعامل مع البزرميط ده لازم نفهم ونساعد نفسنا ونفهم ونساعد اللي حوالينا.
  • كلامنا في المقالة دي هيبقى مشاركة تجارب وخبرات، مش كلام إتقرا في مكان وبنكرر فيه.
  • إجابتك هنا لو كانت “أنا رحت دهب.” هييجي ايه وراها غير صمت غير مُريح؟ ولو قلت “أنا رحت دهب، وانت؟” هيقولك انا رحت كذا.
  • ولكن، هتقدر تعرف المكان ده مؤذي أو لأ، ازاي؟ في المقال ده، هنتكلم معاك على 10 علامات تساعدك تعرف ده.
  • “ده فُلان بيمر بفترة صعبة، يعني مش بس إتوفى عنده فًلان، لأ ده كمان عمل حادثة من يومين، حاجة يعني….” وتسكت فعلًا، الشعور وصل، الرسالة وصلت، ورميت الكورة في ملعبه للرد، والمحادثة هتكمل.

بعد تواصلكم وحديثكم معا لفترة بسيطة سوف تستطيعين القاء بعض الأسئلة التي تقرب المسافات بينكما وتطيل من فترات الحديث، لكن احرصي على أن تكون أسئلتك بسيطة كما تعلمتي معنا، وان تسألي السؤال بشكل دبلوماسي. في المقابلات الأولى ابتعدي تماما عن الأسئلة الشخصية المحرجة، وخصوصا اذا ابتعد هو عن مجال النقاش بشكل شخصي وفي أمور خاصة وشائكة، فلربما لا يجيد التحدث عن نفسه أو لا يحب أن يتحدث مع أشخاص غرباء عن أمورة الشخصية أو مسائلة الخاصة. يجب عليك عند الحديث مع الفتاة التي تحبها أن تصل لها نقاط قوتك التي تميزك عن غيرك، سواء كان شخصيتك المرحة أو هواية ما مثل لعبة أو العزف على آلة وغيرها من الأمور، وبهذه الطريقة، في المرة القادمة التي تراك فيها، ستجد هي أشياءً للتحدث حولها،وكذلك الرجل. تخيل أنك تتحدث من قلبك بكل اهتمام مع شخص ما وهو مشغول بهاتفه، وحين تطلب منه أن يهتم بحديثك يرد عليك “يمكننى أن أقوم بمهام متعددة”، لذلك من المهم عند التواصل مع شخص ما احرص على التواصل معه بالعين، فللتواصل بالعين مفعول السحر فى التواصل مع الآخرين. أفضل طريقة لبدء محادثة مع شخص ما وتجعله يهتم بإتمام المحادثة هى أن تسأله عن رأيه، فكل واحد منا يريد أن يجد من يهتم بسماع رأيه حتى لو فى الأمور العامة. ، فبعدما دخلنا في عالم السوشيال ميديا الملئ بالمنشورات الكوميدية الكثيرة، فمن الطبيعي أن تشاركي الأشياء التي تجدينها مضحكة مع شخص يهمك، ولكن في الأيام الأولى للحديث بينكما، لا يفضل ذلك حتى لا ينزعج وإرسالها بشكل دوري بدلاً من إرسالها مرة واحدة.

كيف تبدأ محادثة مع الكراش

“ده فُلان بيمر بفترة صعبة، يعني مش بس إتوفى عنده فًلان، لأ ده كمان عمل حادثة من يومين، حاجة يعني….” وتسكت فعلًا، الشعور وصل، الرسالة وصلت، ورميت الكورة في ملعبه للرد، والمحادثة هتكمل. الكلام بشكل أحسن، أو التواصل الفعّال في تسمية تانية، او الـCommunication Skills زى ما بيتكتب في متطلبات الشغل.. هما تقريبًا نفس الحاجة، وزى ما فعلًا في ناس موهوبة فيها، في برضو فرص بتتكرر كل يوم علشان تتعلمها وتتمرن عليها.

ليس عليك أن تقول ذلك بطريقة مبالغة أو أن تقول ما لا تقصده حقًا. يمكنك أن تُبدى اعجابك بملابسها أو قصة الشعر الجديدة التي تستخدمها. ولو عايز تقول رأيك في فساتين أو ملابس الفنانات والفنانين، فممكن تقول رأيك بكل احترام، من غير أي تحرش أو تنمر على لبسهم، لأن زي ما قلنا الممثلين ناس زينا بيتأثروا بأي كلام سلبي يتقالهم، أو تعليق على جسمهم أو حد يتحرش بيهم. ولكن، هتقدر تعرف المكان ده مؤذي أو لأ، ازاي؟ في المقال ده، هنتكلم معاك على 10 علامات تساعدك تعرف ده.

كيف تبدأ محادثة مع الكراش

في أي بيئة عمل مؤذية، دايمًا بيكون في قواعد ولكن بيتم تطبيقها بشكل (انتقائي)، يعني موظفين بتطبق عليهم القواعد دي وموظفين لأ. وبعض الموظفين بياخدوا امتيازات، والبعض مبياخدوش أي امتيازات. ودي تعتبر علامة من أهم العلامات اللي ممكن من خلالها تعرف إذا كنت في بيئة عمل مؤذية ولا لأ.

    كيف تبدأ محادثة مع الكراش

  • المدير اللي مش قادر إنه يحس بأد ايه انت ممكن تكون تعبان، وإنك في يوم محتاج تشتغل من البيت أو متشتغلش خالص، بنسبة كبيرة هو مدير نرجسي، لأنه بيدي أولوية للشغل المطلوب والديدلاين عن الموظف اللي عنده، وبيجبره يختار بين وظيفته أو صحته، وده في حد ذاته بيخلي بيئة العمل مؤذية.
  • ده غير إنها بترحم اللي قدامك من الحشو ده، ومن إنك كل شوية تبص بعيد علشان تفكر في حاجة تانية تقولها.
  • احنا ممكن نعرف بيئة العمل المؤذية إنها المكان اللي بيأثر عليك بشكل سلبي، وبيخليك مش قادر تطور من نفسك ومش قادر توازن بين شغلك وحياتك.
  • عايز تعرف ليه الكراش بيتجاهلك؟ بعض الناس بتضايق لما تيجي تكلم حد كل مرة، يقعد يشتكيله من الحياة واللي حصله؛ انت ممكن تشارك الحاجات دي مع أصحابك.

كلامنا في المقالة دي هيبقى مشاركة تجارب وخبرات، مش كلام إتقرا في مكان وبنكرر فيه. احنا عارفين إن ده ممكن يكون صعب، بس لو انت مش هتقدر تتعامل مع شخص انطوائي، فيفضل تسيب العلاقة دي. وفي جميع الأحوال، لازم تتعامل بحذر مع الموضوع ده، لأن معظم الناس بتحب تحتفظ بأصحابها، ولو حد حاول يقلبه عليهم، هيكون رد فعله مش لطيف. وزي ما انت متقبلش إن حد يأذيك أو يجرحك بالكلام أو بالفعل، فمينفعش تعمل ده مع غيرك، الكلام المؤذي هو مؤذي في حد ذاته، سواء كان في سياق هزار أو في سياق كلام جد أو في سياق السوشيال ميديا أو في أي سياق تاني.

، فإذا كانت الأمور تسير على ما يرام بينكما، يمكنك الاطمئنان عليه كل يومان. عشان ببساطة احنا عايشين في البزرميط 🙂 وعشان نعرف نتعامل مع البزرميط ده لازم نفهم ونساعد نفسنا ونفهم ونساعد اللي حوالينا. لو صح هتبقى أكدت ان الرسالة وصلت والكلام اتفهم، لو غلط، هيفهم انك سمعت وركزت بس الرسالة موصلتش، فهيعيد بصدر رحب يعني. لو الكلمات دي صعب تفتكرها بالإنجليزي،افتكر البديل بتاعها هو “عشرح” وده لفظ مالوش معنى غير انه أول حرف من كل كلمة.

كيف تبدأ محادثة مع الكراش

في البداية، خلينا متفقين، انك تشتري حاجات كتير على بطاقة الائتمان، دي من أسوأ الحاجات اللي ممكن تعملها، وده ليه؟ اللي بيحصل، انك بتلاقي المرتب قرب يخلص، فتبدأ تفكر في بطاقة الائتمان. ونصيحتنا هنا، انك تحاول تقاوم الموضوع، ومتشتريش حاجات مش هتقدر تتحمل تكلفتها بعد كده، خاصةً لو مش حاجة ضرورية أوي. عايز تعرف ليه الكراش بيتجاهلك؟ بعض الناس بتضايق لما تيجي تكلم حد كل مرة، يقعد يشتكيله من الحياة واللي حصله؛ انت ممكن تشارك الحاجات دي مع أصحابك. والموضوع بسيط، لو انت كل مرة هتكلمه في حاجات سلبية، فهو هيخرج من القعدة حاسس بشعور مش كويس، ونتيجة لده هو مش هيحب يتكلم معاك تاني. احنا عايزين نقول، إن بعيدًا عن بيئة العمل، فالتعامل مع شخص نرجسي في حد ذاته شيء صعب ومش سهل، ومؤذي لأقصى درجة. ولو المدير بتاعك نرجسي، يعني بيفكر في نفسه وبس، ومعندوش أي تعاطف ناحيتك، ده معناه إنك في بيئة عمل مؤذية.

    كيف تبدأ محادثة مع الكراش

  • الكلام بشكل أحسن، أو التواصل الفعّال في تسمية تانية، او الـCommunication Skills زى ما بيتكتب في متطلبات الشغل..
  • لإن ده برضو واحد من أهم الأسباب اللي بتتاخد في الإعتبار وقت التعيين.
  • يعني متجيش قدام واحد في مصيف وتقوله إنت ايه اخبار الشكل وايه مشاكلك فيه.

اللي عاوز أقوله هنا هو إن أكبر غلط بيتعمل لما تحب تبين إهتمامك بالتعرف على حد.. ده إذا مشافش إنك مُريب ومش بتشارك حاجة عن نفسك وعارف تعرف عنه كل حاجة عشان تروح تقتله هو وعيلتُه. عاوز أقولك برضو إن في مستوى مُتقدم شوية، هتقدر تروح أى إنترفيو وإنت مرتاح ورايق، وتتعامل مع أى حد ممكن تقابله في الشركة، وتعبر عن نفسك أحسن.

    كيف تبدأ محادثة مع الكراش

  • أكيد فكرت في تجربتك معاهم، وافتكرت كم الأسئلة اللي خدتها في وشك أول ما دخلت وقعدت.
  • وده هيساعد اللي قدامك يتعرف عليك، وهيساعدك تتقبل في أماكن أكتر.
  • ومش من حقك، عشان شخص بيعمل حاجة مش على (مزاجك) تتحرش وتتنمر وتخوض في أعراضه، حتى ولو تحت مسمى الهزار.
  • وبتكون الإساءات دي ضارة جدًا على صحتك ورفاهيتك، ومهما كان مينفعش ده يعدي مرور الكرام.